Note: as I am looking for a Dutch-speaking student for this thesis, the text of this post is in Dutch.
Het stedelijk voedsellandschap verandert. Bestaande kanalen bieden andere soorten voedsel aan (supermarkten verkopen steeds meer biologische en/of lokale producten) en er ontstaan nieuwe kanalen die het mogelijk maken op andere manieren aan voedsel te komen (kopen bij de boer, zelf verbouwen). Consumenten hebben hiervoor zowel ethische overwegingen (diervriendelijker, milieubewuster consumeren) als sociale overwegingen (elkaar ontmoeten rondom eten). Ondanks het bestaan van al die verschillende kanalen kopen de meeste mensen het grootste deel van hun voedsel in de supermarkt. Blijkbaar is het in de praktijk nog best lastig om de supermarkt te omzeilen.
Eén van die nieuwe kanalen is Thuisafgehaald. ‘Thuisafgehaald is een online platform waarop je in heel Nederland maaltijden met je buurtgenoten kunt delen. Je geniet van elkaars kookkunsten én leert gelijk je buur kennen! Wij geloven dat eten verbindt en wij merken dat het je buurt net een stukje leuker maakt’ (www.thuisafgehaald.nl). Thuisafgehaald profileert zich dus vooral als platform om anderen te ontmoeten rondom eten. Ethische overwegingen lijken slechts een kleine rol te spelen; er wordt bijvoorbeeld niet veel gesproken over biologisch voedsel, en de meeste maaltijden die worden aangeboden bevatten vlees.
In het licht hiervan zijn er meerdere vragen die kunnen worden opgepakt in een MSc thesis:
- Wat zijn de belangrijkste motivaties om – als afhaler – mee te doen met Thuisafgehaald?
- Hoe vaak halen mensen af, en in hoeverre komen dezelfde afhalers bij dezelfde koks (m.a.w.: zien we een voedselnetwerk rondom de koks ontstaan, en zo ja, wat zijn daarvoor de belangrijkste redenen?)
- In hoeverre is duurzaamheid belangrijk voor afhalers?
- Hoe passen mensen Thuisafgehaald in hun dagelijks ritme in?
We zijn op zoek naar een gemotiveerde MSc student die dit onderwerp wil oppakken. Er is reeds contact met Thuisafgehaald.